آسیب های جبران ناپذیر ناشی از تابش نور خورشید بر پوست از جمله مواردی است که ممکن است از آن بی اطلاع باشید و گمان کنید که نور خورشید فقط مفید است و ضرر خاصی برای پوست ندارد! افراد دیگری نیز از این موارد بی خبر هستند و ممکن است بدون رعایت نکات ایمنی به منظور برنزه شدن پوستشان، آفتاب بگیرند. بهتر است یکبار دیگر به صورت خود در آینه نگاهی بیندازید، در صورتی که لک های قهوه ای روی پوست خود مشاهده می کنید لازم است به این نیز فکر کنید که علت ایجاد این لک ها میتواند نور خورشید باشد. در این مقاله از مجله خواندنی های پردیس میکاپ، عوارض باور نکردنی نور خورشید بر پوست و راه های جلوگیری از آن را برای شما بیان می کنیم.

نور خورشید می تواند راحت تر از چیزی که فکرش را میکنید به پوست شما آسیب بزند. اینکه افزایش سن باعث لک های قهوه ای پوست شما می شود کاملا درست اما این لک ها می توان بر اثر نور خورشید ایجاد شده باشد! نور خورشید دارای اشعه های بسیار مضری است که می تواند پیری پوست شما به شدت تسریع بخشد؛ و جالب تر هم می شود وقتی که به شما بگویم : مطابق با تحقیقات ، حدود 86 درصد تغییراتی که بر روی پوست انسان ایجاد می شود، بر اثر تابش نور خورشید و عدم استفاده از محصولات مراقبتی همچون ضد آفتاب است.

از آن جایی که ما روزانه در فضای باز و بطور مستقیم تحت تابش نور خورشید قرار می گیریم ، طبیعتاَ در معرض اشعه های مضر آفتاب نیز قرار خواهیم گرفت. البته درست است که نمی توان تغییرات ناشی از افزایش سن را کنترل کرد اما با رعایت برخی نکات می توان این سیر را کند کرد و از آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب جلوگیری کرد.

یکی از اصلی ترین ، یا بهتر است بگویم اصلی ترین راه برای جلوگیری از پیری پوست ناشی از تابش آفتاب ، استفاده از ضد آفتاب است! متخصصان و پزشکان پوست در خصوص مصرف کرم ضد آفتاب بسیار تاکید کرده و می‌کنند. حتی در روزهای ابری!... بیشتر افراد این توصیه را جدی گرفته و آن را به کار می‌برند. ولی هستند افرادی که به دلیل تنبلی، بی حوصلگی و یا نا آگاهی از مصرف کرم ضد آفتاب خوداری می‌کنند. نتیجه این امر چیزی جزء خسارات جبران ناپذیر به پوست بدن به خصوص چهره نیست. به تصویر و توضیحات زیر توجه کنید. شاید خواندن این مطلب باعث شود توصیه متخصصان پوست را جدی‌ تر بگیرید.

عکس زیر مربوط به "بیل مک‌ ایلیگوت" راننده کامیون است؛ شرح حال این شخص در سایت‌ها و مجلات پزشکی چون "نیوانگلند" منتشر شده است.

همانگونه که در تصویر فوق مشاهده می کنید، یک سمت صورت این شخص 66 ساله و طرف دیگر 86 ساله است! او در این باره می‌گوید؛ پوست یک سمت صورتش به‌ مرور زمان ضخیم شده و چین و چروک‌ های وحشتناکی روی آن پدید آمده است و در نهایت چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه به پزشک مراجعه کند.
دکتر معالج او پس از معاینه‌ فیزیکی و آزمایش‌های بسیار اعلام کرد: علت بروز چنین تغییراتی در پوست این شخص، شغل او است! چرا که وی ۲۸ سال راننده کامیون بوده و یک سمت صورتش همیشه در معرض تابش نور آفتاب قرار داشته است.

تابش مدام و برخورد نور آفتاب به سمت چپ صورت او باعث می‌شود به تدریج این تغییرات در پوست صورت او شکل گیرد. چون اشعه UVA  خورشید به راحتی از شیشه کناری راننده عبور کرده و به صورت بدون محافظ او تابیده است. این تابش به تدریج باعث ایجاد چین و چروک‌ها و ضخیم شدن پوست شده است. این نوع اشعه فرابنفش چندان پوست را نمی‌سوزاند ولی در عوض حسابی پوست را پیر می‌کند.

این توضیحات و مشاهده عکس شاید بتواند شما را متقاعد کند که استفاده از کرم ضدآفتاب یک عمل آرایشی نیست، بلکه برای سلامت و محافظت پوست در مقابل اشعه آفتاب یک امر ضروری است. ببینید چگونه چهره این نفر تخریب شده است.

مشاهده و خرید انواع محصولات ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد میکند تا از پوست در برابر آسیب اشعه های مضر نور خورشید محافظت کند. خورشید در تمام روزهای سال و حتی در روزهای ابری در آسمان حضور دارد و تقریبا 80 درصد از پرتوهای خورشیدی میتوانند از لایه لایه ابرها عبور کرده و به ما برسند! پس در روزهای ابری نیز اشعه های نور خورشید وجود دارند و باید از پوست در برابر مضرات این اشعه ها محافظت بشه.

استفاده از کرم ضد آفتاب باید به یک عادت همیشگی و روزمره در روتین مراقبت از پوست تبدیل شود و این اقدام پیشگیرانه باید در تمام روزهای سال و حتی روزهای سرد زمستانی هم انجام شود. در زمستان، برف نیز میتواند خیلی راحت اشعه های فرابنفش نور خورشید را منعکس کند و خطر اشعه های نور خورشید رو افزایش دهد، بطوری که هرچه در ارتفاع بیشتری قرار بگیرید، میزان اشعه های فرا بنفش خورشید نیز بیشتر می شود. پس در روزهایی که به قصد تفریح یا ورزش کردن به اسکی می روید حتما باید کرم ضدآفتاب همراه خود داشته باشید! بطور واضح تر بخواهم بگویم، به همراه داشتن کرم یا اسپری ضد آفتاب همیشه و همه جا ضروری است.

 چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

  • احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد: استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب، چه در معرض نور آفتاب باشید و چه در سایه باشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. حتی اگر هوا ابری یا بارانی باشد، باز هم می توانید دچار آفتاب سوختگی شوید. خورشید همیشه در طول روز در آسمان است، اگرچه ممکن است شما آن را نبینید ولی حتماً از آسیب های اشعه های آن در امان نخواهید بود.
  • به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند: یکی از مهم ترین علل پیری زودرس قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هیچ کس پوستی سفت و چرم مانند نمی خواهد بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب هم چنین به ایجاد یکنواختی در پوست کمک می کند و از آسیب های ناشی از نور خورشید که می تواند باعث تغییر رنگ، بروز لکه های قهوه ای و لکه های پیری شود، جلوگیری می کند.
  • شما را در برابر اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند: در تمام طول زندگی درباره تخریب لایه ازن شنیده ایم. لایه ازن سپر محافظ ما در برابر نور خورشید است. از آنجایی که میزان حفاظتی این لایه کم شده است، روزانه اشعه های مضر بیشتری از خورشید به پوست ما می رسند.
  • کرم ضد آفتاب از انواع پوست محافظت می کند: هرچه رنگ پوست شما تیره تر باشد، ملانین بیشتری در پوست شما وجود دارد که مقداری از آن را در برابر آفتاب سوختگی از پوست محافظت می کند، اما کافی نیستند و شما همچنان باید از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید. هرچندکه افراد دارای پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و ابتلا به سرطان پوست هستند، با این حال افرادی که رنگ پوست تیره دارند نیز در معرض خطر سرطان پوست هستند و اغلب سرطانی که آن ها ایجاد می کنند بدتر است.
  • آسیب ناشی از آفتاب زیاد است: چیزی به نام برنزه ایمن وجود ندارد. همه برنزه ها به پوست شما آسیب می رسانند. هر بار که در معرض آفتاب قرار می گیرید، کمی بیشتر به آسیب سلولی پوست خود کمک می کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب به جلوگیری از این آسیب ها کمک می کند. بسیاری از مردم احساس می کنند با برنزه شدن سالم تر به نظر می رسند اما قطعاً از آسیب های نور خورشید در امان نیستند.

 در انتها امیدوارم توانسته باشم شما را به استفاده از این محصول واقعا ضروری ترغیب کرده باشم. شما زیبایید و پوستی کاملا سالم دارید، اما به شرطی که تنبلی نکنید و همیشه و همه جا، ضد افتاب بزنید :)